Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Szeghalmi Lőrincz: Levelek az árnyvilágból

A gótikus horror feltámadt hamvaiból

2014.08.03. 14:16 Herschmi

levelek.jpgStoker és Shelley foroghat a sírjában, Drakula és Frankenstein történetei felett már jócskán eljárt az idő. Megérkezett az új trónbitorló, a gótikus horror új királya, Szeghalmi Lőrincz, az ungvári orvos, aki megannyi borzalmat és misztikumot átélt a XIX. század derekán. Boszorkányság, torzszülöttek, kísértetek, bestialitás és megannyi borzalom bontakozik ki a sorok közt, melyekkel szembe kellett néznie a doktornak az Észak-Keleti-Kárpátok lábainál.

Furcsa eseményekről számolnak be Lőrincznek kollégái. Egy asszony folyamatosan puffadásra, hasi bántalmakra panaszkodik és tehetetlenek a helyi orvosok. Egyedül a környékbeli javasember tud fájdalmain enyhíteni. Kotyvalékai sem segítenek meggyógyulni az asszonynak, ezek hatására békákat szül, majd pár nap nyugalom után újrajelentkeznek a tünetek. Az emberek boszorkányságot sejtenek a háttérben, a gyógyítás mesterei persze mind nevetnek ezen. Így van ezzel Lőrincz is, mikor bekapcsolódik az eseményekbe. A fiatal doktor nem is sejti, hogy a tudományba vetett hite örökre a semmibe vész, és megannyi ármány, földöntúli esemény és mágia kerül az útjába, és a mindent elsöprő szerelem, mely már az első pillanattól kezdve sejteti a tragikus végkifejletet.

Egy problémám van csak a szépirodalmi művekkel: hogy zsigerből utálom őket! Épp ezért vonakodva ültem le olvasni. Abban biztos voltam, hogy igényes művet tartok a kezemben, a Magvető Kiadó nem adta volna máskülönben a nevét hozzá, de mint mondtam, a szépirodalom messzebb áll tőlem, mint a kínai nagyfal. Így aztán én voltam a legjobban meglepődve, mikor végre rászántam magam, hogy elkezdjem olvasni a könyvet. Az első mondat után nem tudtam letenni, pedig ilyen soha nem fordult még elő velem! Egyszerűen a szavak viszik magukat előre, mintha ők irányítanák az agyam és a kezem, nem pedig az idegrendszerem. Egyszerűen olyan stílusban lett megírva a könyv, hogyha nem is történik az égvilágon semmi, ha üvölteni kellene az unalomnak a lapokból, akkor is valamilyen megmagyarázhatatlan mámoros élményt nyújt a sorok olvasása.

levelek2.jpg

Csodálatos mondatok építik fel a könyvet, egytől egyig olyanok, akár egy-egy gyönyörű hang egy rendkívül fülbemászó dallamban. Teljesen átadják a sorok a XIX. századi magyar nyelv minden varázsát, mely csakis egy művelt ember tollából kelhetett önálló életre.

levelek3.jpg

Több tucat részletes leírással szolgál a kötet az akkori orvostudomány eszközeiről, gyógyszereiről és műtéti beavatkozásairól. A szőr is felállt a hátamon mikor a lehető legnagyobb pontossággal volt pappírra vetve egy hályogeltávolítás, amit szabad kézzel, szikével csinált a főhős! Persze az érzéstelenítés sem maradt el, alaposan leitatták előtte a pácienst.

levelek5.jpg

A hangulatra sem panaszkodhatok, kellően sötét és hátborzongató. Többször is szinte remegtem félelmemben, még akkor is, mikor egy zsúfolt étkezőben olvasgattam, az ebédszünetemben. Nagyon rég nem volt rám ilyen hatással könyv!

És hogy mi a legfőbb erőssége ennek a műnek? Az, hogy amíg nem értem a végére, és nem jutattam el a függelékhez, addig meg se fordult a fejemben, hogy nem a XIX., hanem a XXI. században vetették papírra! Egyszerűen zseniális! Felfogni se tudom, mennyi időt szánhatott Alt Krisztián (a könyv valódi írója) arra, hogy tanulmányozza a korabeli nyelvet és orvostudományt!

levelek1.jpg

Nagyon rég nem került a kezembe ennyire kiemelkedő, szinte minden szempontból tökéletes könyv! Egyedül azért kap csak 9 pontot, mert a végére picit ellaposodott a történet. Készült hozzá egy hangulatos könyvfilm is, és egy honlap, melyen rengeteg plusz infó és kép található!

A könyv honlapja: http://arnyekvilag.magveto.hu/

A könyv megvásárolható itt.

Címkék: könyv könyvajánló magvető kiadó könyvajánlók levelek az árnyvilágból szeghalmi lőrincz alt krisztián

A bejegyzés trackback címe:

https://talesfromtheblog.blog.hu/api/trackback/id/tr396550407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CockOfCthulhu 2014.08.10. 14:58:40

"Egy problémám van csak a szépirodalmi művekkel: hogy zsigerből utálom őket!"

Jó, idáig olvastam. Aki ilyet kijelent, az "hagyja el a termet!" (by Joey DeMaio) Sznob Úr vajon mit olvas, amit nem utál zsigerből? Anitablék és az alkonyatösszes meg a hozzádbilincselveötvenárnyalatai? :DDD

Herschmi · http://www.talesfromtheblog.blog.hu 2014.08.10. 15:25:51

@CockOfCthulhu: Sznob Úr, ha vetted volna a fáradtságot, hogy elolvasod a bejegyzést és nem az első neked nem tetsző mondatnál leragadsz, láthatnád, hogy ezt a kötetet kb. agyvérzésig dícsértem!
És hogy mit olvasok? King, Barker, Koontz és minden ami horror. És megjegyzem, talán 50-100 év múlva King eléri, hogy ilyen szempontból elismerjék, de ezt is kétlem, ha még Lovecraftot is a mai napig a legtöbben ponyvaként emlegetik. Ha pedig szerinted ők is az "Alkonyat"-kategóriába tartoznak, akkor "hagyja el a termet!"

CockOfCthulhu 2014.08.11. 00:51:10

@Herschmi: amikor írtam, hogy az Alkonyat és tsai, akkor még nyilvánvalóan nem tudtam, miket olvasol, tehát az, hogy szerintem Barker és a többi hova sorolandó, az mindegy is. (Noha nem lehet valami széles a látóköröd, ha csakis ezen a vonalon mozogsz...) Az a lényeg, hogy egy kritikában kijelented, hogy rühelled a szépirodalmat, na, ez a gond, ergo ordas nagy sznobéria. De ugyanez lenne fordítva, ha kijelentené valaki, hogy utálja a lektűrt, mert kizárólag Tolsztoj, Mikszáth és úgy en bloc a magas irodalom valami, a többi szarszemét. Kár, hogy ezt nem ismered be, az még olyan laza rokenroll lenne, de így...?

Meg aztán miért is nem ismerik el Kinget? Mihez képest? Mint ponyvaíró el van ő ismerve rendesen, nyilván senki nem várja, hogy Poe mellé tegyék a polcra. Szóval azt sem értem, ez hogy jött a részedről. Meg hát nem tökmindegy, hogy elismerik-e vagy sem, ha neked (és még hatszázhatvanhatmillió rajongónak) tetszik, amit ír? Na, ugye.

Herschmi · http://www.talesfromtheblog.blog.hu 2014.08.11. 02:18:09

@CockOfCthulhu: Na nekem pont ezzel volt és van is problémám. Hogy semmit nem tudsz pl. az ízlésemről, de már kijelentéseket tettél. Végig sem olvasod a cikket, és máris ítélkezel. Mi sem úgy írunk kritikát, hogy ha a film első pár perce unalmas, akkor kikapcsoljuk a tévét és az alapján összedobunk egy írást. 3 ismert írót (mert igen, rajtuk kívül gyakorlatilag alig jelenik meg horror irodalom az országban) említettem, és ebből azonnal következtetéseket vonsz le. Annyira egysíkú az ízlésem, hogy a legutóbbi kb egy évben olvastam Robert Blochot, Ruth Rendellt, Susan Hillt, Benyák Zoltánt (aki mellesleg 2013 szépirodalmi könyve díjat nyert), jelenleg meg Szabó Róbert Csaba egy novelláskötetét. És ez csak az utóbbi egy év. Itthon kb. ismeretlen írók könyveit is faltam (azt a keveset, ami megjelent), Richard Laymon, John Saul, James Herbert, Jonathan Caroll, stb.
Ha sznob lennék, elvből kézbe se vettem volna pl. ezt a könyvet vagy Benyák Zoliét sem, vagy az utóbb említettet sem. Sajnálom, de Tolsztojt vagy Mikszáthot akkor fogok a kezembe venni, ha valaki mutat tőlük egy olyan kötetet, ami megfelel az ízlésemnek. Az én műfajom a horror és szépirodalom terén ez gyakorlatilag 0. Ha találok, elolvasom, miután láttam a Vijt, nem volt kérdés, hogy elolvasom a Gogol novellát is, és az sem kérdés, hogy a Halál kocsisát látva el fogom olvasni a könyvet is,mert egy ígéretes történet. Mellesleg az írónő irodalmi Nobel-díjat kapott anno. Ha annyira sznob lennék, eleve kézbe se vettem volna/vennék ilyen köteteket. Sőt, akkor a Szeghalmi könyvet is sznobként agyonfikáztam volna. De ha elvből el is utasítanék minden ilyet, azt se vethetne senki a szememre, mert annak nagyon egyszerű oka lenne: az hogy nem szeretem. A kosárlabdát is utálom, gondolom akkor ez is sznobizmus :D Vagy az is, hogy gyanítom te kézbe nem vennél egy Alkonyat-regényt? :D
Az egysíkúságra visszatérnék még egy szóra. Asszem 1 kivétellel az összes könyvajánlót én írtam, és egyetlenegy King, Koontz vagy Barker könyv sincs benne. Pont hogy azt próbáljuk bemutatni, hogy nem csak King és Koontz létezik a világon (sajnos a hazai olvasóknak 90%-ának igen és ez elsősorban a kiadók hibájának tartom).

süti beállítások módosítása