20 horror, amit muszáj többször újranézni
Összesítettük a legutóbbi szavazásunk eredményeit, ami egyáltalán nem volt egyszerű, hiszen több mint 240 különböző filmcím érkezett. Ez mindenképpen biztató, viszont ez alkalommal csak a legjobb 20-at ismertetjük.
Túl nagy meglepetésre talán nem kell számítani, még az első helyet illetően sem, és úgy saccolom, hogy egész reális képet kapunk a témában. Na nézzük csak!
20. Resident Evil
A Resident Evil igazából, mint franchise szerepel a listán, hiszen Paul W.S. Anderson jövőre már a hatodik résszel kápráztatná el a közönséget. Persze azon gondolom te sem lepődsz meg, hogy a legtöbb szavazatot az első rész kapta, naná, néhány érkezett a másodikra is, a harmadik és negyedik részekre viszont már elenyésző szavazat jött. Az ötödik neki futást pedig senki sem említette. Szomorú, de egy őrülten lefelé ívelő produkcióról van szó, ami egy darabig legalább látványmozinak elment, a legutóbbi rész viszont már ezen a téren sem volt igazán ütős. A 6. rész állítólag a befejező felvonás lesz, igaz hallottuk már ezt párszor.
19. Hullajó!
Peter Jackson az a fajta rendező, aki tényleg több többször nézős filmet is letett már az asztalra, na nem mind horror volt, de talán kár is részletezni, úgyis tudja mindenki, hogy miről van szó. Viszont mielőtt a varázslatos Középföldére kalauzolta volna a nagyérdeműt, már akkor ott bujkált a tehetség a direktorban. Francokat, nem bujkált, hanem jól láthatóan ott volt. Erre példa az 1992-es Hullajó! is, amit tényleg nem elég egyszer látni.
18. Sikoly
Ismét egy franchise, amely Wes Craven úr nevéhez köthető. Legtöbben ez alkalommal is az első részt jegyezték fel a kötelezően újranézendő produkciók listájára, de szőrmentén az összes felvonást meg lett említve. Egy jó pofa tinihorror ez, amely a fentebb említett Resident Evil-filmekkel szemben, nem annyira hanyatlott a részek múlásával. Oké, a legutóbbi próbálkozás már nem ütött akkorát, de azért talán hagyott egy kis nyomot.
17. Adsz vagy kapsz
Ha egyszer a legjobb horrorantológiák témakörben kezdünk kutakodni, lemerem fogadni, hogy az Adsz vagy kapsz benne lesz az első háromban. Remek történetek, remekül egybe fűzve, a főszerepet pedig a leghorrorosabb ünnep a Halloween kapja. Az ünnep környékén pedig tényleg érdemes évről-évre elővenni ezt a filmet is, tökfaragáshoz is tökéletes.
16. Végső állomás
Ismét egy több részből álló franchise, aminek ha minden igaz eddig 5, azaz öt része készült el. Érdekesség lehet, hogy a legtöbb szavazatot itt nem az első felvonás, hanem a második kapta. Persze, ha valaki ismeri a részeket talán nem is csodálkozik ezen, hiszen a 2. rész autópályás jelenete a mai napig az egyik legjobb néhány perc. Egy baromi jó alapötletről beszélünk, amit sikerült laposra verni az idő előrehaladásával, viszont az első három részre azért érdemes lehet befizetni bármikor.
15. A texasi láncfűrészes mészárlás
1974-ben Tobe Hooper egy nagyszerű filmet készített, azt a fajtát, amit ma már kötelező klasszikusnak nevezhetünk. Igen ám, csak hogy jöttek a gyengébben teljesítő folytatások. Jó néhány évvel később Hooper dirigálta le a második részt, ami már nem volt olyan jól sikerült, a harmadik láncfűrészesre a sorban még óvatosabban lehet ráaggatni, hogy jó, majd a Matthew McConaughey és Renée Zellweger főszereplésével készült visszatérés kifejezetten szar lett. A 2003-as Jessica Biel-es újra gondolás már jobb volt és a 2006-os Jordana Bresteres próbálkozás sem volt annyira rossz. A legutóbbi, 2013-as Örökségről jobb nem beszélni, Bőrpofa pedig elvileg hamarosan ismét támad. A szavazatokat egyébként a Hooper-féle eredeti és a 2003-as és 2006-os filmek kapták. Nem csoda.
14. A kör
Nem tudom, hogy az amerikai A kör remake jobban sikerült-e, mint az eredeti japán változat, de az biztos, hogy a szavazáson tulajdonképpen csak erre érkeztek voksok. Ez akár amiatt is lehet, hogy az eredetit kevesebben ismerik, igaz ez pont egy olyan japán film, ami itthon is teret kapott. Talán kár is ezen elmélkedni. A kör nem állt meg egy résznél, arra azonban nem szavazott senki, így talán a gyilkos videószalagos lány első részét érdemes többször is bepróbálni.
13. Halloween
A Halloween esetében koncentráljunk a Carpenter-féle filmre és mondjuk azok folytatásaira. A Rob Zombie-féle két produkciót most felejtsük el. Már csak azért, mert ugyan azokra is érkezett néhány szavazat, a legjobb 20-ba viszont nem fértek be. Esetünkben leginkább megint az első filmnek állt a zászló, de sokan írták, hogy a Halloween eredeti felvonásai mind jók és mind kötelezőek, ez pedig tényleg nem tűnik akkora hülyeségnek.
12. Insidious
Idén érkezik az Insidious 3. része, hiszen, ha egy üzlet beindul, akkor azt folytatni kell. Ráadásul James Wan és Leigh Whannell sokadik közösködése tényleg jól sikerült. Az első és a második rész is kapott szavazatot, ami nem csoda, hiszen a két felvonás között tényleg nehéz dönteni. Bízzunk benne, hogy színvonal esés a folytatásban sem következik be.
11. Ragyogás
Stanley Kubrick 1980-ban egy remek könyvnek készített egy igazán remek adaptációt, Jack Nicholson főszereplésével. Persze azért éri szó a ház elejét, hiszen a könyv és a film nem vehető egy kalap alá, előbbi sokkal élvezetesebb, ettől függetlenül viszont a Ragyogás még mindig a legjobb King-filmnek tűnik. Gondolom egy darabig ez nem is fog változni, addig viszont a Ragyogást, akár többször is újra lehet nézni.
10. Démonok között
Na, már megint a James Wan, mondjuk most Leigh Whannell nélkül. A Démonok között igazából egy egészen klisés darab, amit emiatt mégsem lehet utálni, hiszen baromi ügyesen adagolja a feszültséget és jól van felépítve, annak ellenére is, hogy az építőelemek a jól megszokott formák. James Wan ezzel a filmmel is bizonyította, hogy ügyes direktor, a hazai közönség szerint pedig a Démonok között újra nézése vitathatatlan.
9. Péntek 13
Jason Voorhees a legmenőbb horrorgonosz. Persze ezzel lehet vitatkozni, de a legtöbb helyen ő van a lista első helyén. Ennek ellenére a főszereplésével készült filmek éppen, hogy csak befértek az első 10-be. Többnyire nem emelt ki senki egy részt, inkább magát a franchise-t írtátok, mint kötelező darabot, úgy egybe, éhgyomorra. Oké, mondjuk az igazsághoz hozzátartozik, hogy néhányan kifejezetten jelezték, hogy a 2009-es próbálkozás nem tartozik a többször nézős kategóriába, sőt inkább jobb kihagyni. Mi ezzel nem is vitatkoznánk.
8. Gonosz halott
Sam Raimi és Bruce Campbell neve nagyon jól cseng azok számára, akik egy kicsit is konyítanak a horrorhoz. A páros a Gonosz halott filmekkel mutatta meg, hogy igenis van keresnivalójuk a filmes palettán. Esetünkben a Sötétség seregét is a trilógiához vennénk, a szavazatokat így számoltuk, viszont ha külön veséznénk ki a dolgokat, akkor a második, igazán humorosnak szánt rész viszi a pálmát. A nem is olyan régi remake pedig jó lett, de nem annyira, hogy beférjen a húszba.
7. REC
Igen, megint egy többrészes többször nézős. Mondjuk azért fontosnak tartom megjegyezni, hogy a REC leginkább az első két részével képviseltette magát a listán. A harmadikat már kevesebben írták, a negyediket pedig senki, na mondjuk kár tátani a szánkat ezen, hiszen a spanyolok amilyen jól kezdték a franchise-t, olyan rosszul zártak. Naaa, túl szigorú vagyok, de tény, hogy az Apocalypse már nem hozta azt a színvonalat, amit megszoktunk és vártunk.
6. Az ördögűző
William Friedkin sokak szerint minden idők legjobb horrorfilmjét alkotta meg 1973-ban, így biztosan vártad már, hogy Az ördögűző is felbukkanjon a listán. Talán előkelőbb helyet is érdemelt volna, de az is lehet attól, hogy az egyik legjobb még nem következik egyenes ágon, hogy unásig kell nézni. Persze lehet, de ezen a listán most nem sikerült győznie Linda Blairéknek.
5. Holtak hajnala (2004)
A zombis zsáner az egyik kedvencem a műfajon belül és szerencsére itt is egész sok emlékezetes film akad, az pedig kétségtelen, hogy ha az újranézés az alapfeltétel, akkor a 2004-es Holtak hajnala remake-nek itt a helye. Tisztán emlékszem, hogy annak idején egy hét alatt kénytelen voltam újra nézni három alkalommal, ezzel pedig biztos nem vagyok egyedül, sőt. Hogy azóta hányszor láttam? Már nem számol. És te?
4. Fűrész
James Wannak lenni jó, ez a lista tisztán bizonyítja, hiszen az úriember már megint itt van, ez alkalommal egy egész sok részes franchise-zal. Az nem kérdés, hogy az első részt tényleg többször is látni kell, viszont az talán magával vonzza azt, hogy a többit is megnézed, még akkor is, ha akadnak gyengébb részek, ugyanis még ezek is bőven jobbak, mint néhány ocsmány próbálkozás. A szavazatok alapján amúgy is az összes részt kell sokszor megnézni, abban van a vitamin.
3. Rémálom az Elm utcában
Ha nincsenek igazán szoros megkötések, akkor nem létezik toplista Freddy Krueger nélkül. Az álmokban támadó gonosznak most is sikerült felverekednie magát a dobogóra és a szavazók szerint minden filmjét látni kell, nem is egyszer, hanem ahányszor csak belefér az életedbe. Igaz csak a Robert Englund-féle filmek kötelezőek, a remake felejthető.
2. Alien
Ha szőrős szívűek vagyunk akkor vitatkozhatunk azzal, hogy az Alien nem is annyira horror, mi most csak oda soroljuk, pláne mert nem csak mi tettünk így, hanem jó néhány szavazó is. Az Alien négy része talán azon filmek sorába tartozik, amelyek tényleg mind jól sikerültek és színvonalasak. A predátorokkal való közösködést most nem vettük ide, de néhány az ottani két filmet is jelölték, sőt a Prometheusra is érkeztek külön voksok, a dobogó 2. fokára viszont a négy kifejezetten Alien-film fért fel. Helyes.
1. A dolog (1982)
John Carpenter és A dolog nyert. Ez nem is valami eget rengető vagy fura dolog. Höhö. Az mondjuk nem számít kuriózumnak, hogy egy ’80-as évekbeli film, mind a mai napig megállja a helyét, de azért maradjunk annyiban, hogy viszonylag ritka az ilyen. A dolog azonban tökéletesen megfelel a kritériumnak és ha horror rajongónak vallod magad, akkor biztos, hogy többször megkellett már nézned. Máshogy, viszonylag nehéz kibírni.
Címkék: toplistaA bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Syracuse 2015.01.03. 09:49:00
A dolog esetében ezt írtad: "Az mondjuk nem számít kuriózumnak, hogy egy ’80-as évekbeli film, mind a mai napig megállja a helyét, de azért maradjunk annyiban, hogy viszonylag ritka az ilyen." A fenti 20-as listának 9 eleme a '80-as évekből, vagy még régebbről való, azaz majdnem a fele. Mindössze ezért kicsit ellentmondásosnak tűnik a dolog.
Csabi87 · http://talesfromtheblog.blog.hu 2015.01.03. 11:47:10
Syracuse 2015.01.03. 15:39:10
poggY 2015.01.03. 16:09:19
I'm out of here
2015.01.04. 20:44:13
REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.01.04. 23:34:28
dutch 2015.01.05. 15:09:12
moRtiZ 2015.01.06. 09:39:47
Zephyrous 2015.01.06. 10:59:46
Kampókéz/Mézember is mehetett volna a listára!
Leone_510 2015.01.06. 12:28:05
texasi láncfűrészes 2015.02.15. 08:19:04