Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Mechanikus narancs (1971) - A Clockwork Orange

A film, ami beleég az emlékezetbe

2013.03.14. 18:50 SZANDRA

mechanikus-narancs-poster.jpgVannak filmek, amelyek örökre nyomot hagynak az emberben. Stanley Kubrick 1971-es filmje megosztja a közönséget, egyszerre keltheti azt az érzést, hogy tetszik ugyanakkor mégis elrettent. Maga Kubrick is visszarendelte a mozikból a vetítés ideje alatt, mondván hogy túl sok erőszakot szül a társadalomban, és ez hatalmas sokkot és pánikot kelthet a lakosság körében.

A film egy bestsellerből készült, Anthony Burgess - Gépnarancs című művéből. A film megelőzi a maga korát...nem csak képi világában, rendezői munkájában, hanem maga a történet is mintha nem is a '70-es években játszódna, ironikus jövőkép ami szinte valóssággá vált mára...

A történet főhőse Alex DeLarge (ami Nagy Sándorra utal) aki bandájával folyamatosan a városban lézeng és erőszakos tetteket hajtanak végre (verekedés, szexuális erőszak, stb.). A kisminkelt, fehér ruhát hordó (ártatlanság, tisztaság színét viselik) bandában hivatalos nyelv az orosz, tejbárban ütik el az időt, tejet isznak alkohol helyett - már itt is látszik, hogy ez a banda nem hétköznapi.

Folytatás, spoilerekkel a tovább mögött.

A brutalitás a fő eszközük, emellett természetesen megjelenik a csoporthierarchia is, Alex a főnök, és amint megbomlana a csapaton belüli hatalma, fellázad társai ellen, és megveri őket. Alex megtestesíti az összes bűnt, amit csak elkövethet az ember, és amikor betör egy íróhoz, és megöli a feleségét, akkor börtönbe kerül.

narancs-1.jpg

Ott kiválasztják egy kísérlethez, ami teljesen megváltoztatja majd, nem lesz agresszív, illetve rosszul lesz, amint bántalmazna valakit. A szemeit kifeszítették, erőszakos filmeket nézettek vele, miközben Beethoven IX. szimfóniája szólt (ami "véletlenül" Alex kedvence). Miután a Ludovico-eljárás sikeresnek bizonyult, Alexet, mint valami kísérleti patkányt, kiengedik a társadalomba. A társadalom azonban nem fogadja vissza, szülei nem engedik haza, a régi bandatagok megverik, míg bemenekül egy házba, ahol befogadják. Később kiderül hogy az az író fogadta be, akit annak idején nyomorékká tett és aki rájön hogy kit engedett be a lakásába, és zenével megkínozza a fiút, aki ennek következtében öngyilkosságot követ el...

A végén kiderülnek a kísérletek, a kormány és az orvosok vitatkoznak ennek jogosságán, végül Alex a kórházban ünnepelt hős lesz...és a vége is tartogat meglepetéseket.

Alex személyisége két szélsőség között mozog, óriási a jellemfejlődése: a rendbontó brutális fiatalból egy teljesen ártalmatlan, kitaszított ember lesz. Jézus nagy tisztelője, még olykor magát is hozzá hasonlítja, erős keresztényvonalakat vázol fel szürreális képek közben. Ebben a filmben minden tabutéma megjelenik, ami a társadalomban zavart okozhatna. A film közben Alexet egyszerre lehet betegnek titulálni, és kedvelni, emiatt kettős érzelmek is keringhetnek bennünk, egyszerre szurkolunk neki a végén, mint ahogy az elején sehogy sem tudunk vele szimpatizálni. Én is eleinte azt kívántam hogy valaki távolítsa már el, aztán a végén már megszántam, hogy legyen jó sorsa de akkor is undorodtam tőle. Nagyon hatásos képsorokkal tűzdelt alkotás, jellemrajzok remekül ki vannak dolgozva, egyszerűen mestermű, igazi kult film.

narancs-3.jpg
Alex nem férfi. Persze, hímnemű de nem férfi. Ez az egész egy lázadó tiniről szól, ráadásul szinte a mai világ lázadó fiatalját látjuk, szélsőséges ábrázolásban. Miért nem férfi Alex? Nos, mert minden, amit csinál, az a férfi lét tagadása, az csak a lázadó fiú megnyilvánulása. Mivel nő vagyok, így nem láthatok bele teljes mélységgel a férfi lélek bugyraiba - már ha létezik ilyen - de az agresszió, az erőszak, a céltalan bandázás, a komolytalan kapcsolatok és szex, pont ezektől nem férfi, ő nem egy érett ember, csak egy tinigyerek, aki kiéli a hajlamait, nem számítva bele azt az apróságot, hogy ezzel árt másoknak, vagyis felelőtlen, csak az önző céljai érdeklik, és ehhez ha megtalálja a hasonlóan felelőtlen, éretlen társait, akkor ez neki bőven elég jó, akár barátságban, akár "párkapcsolatban".

Manapság ez a folyamat, ha nem is brutalitással vegyülve, kitolódik a fiúk 20-as éveik végéig is, vagy akár 30-as éveikben is így viselkednek, és ezt már a 70'-es években is felvázolták. Annyira modernizálódik, és elkényelmesedik a társadalom, hogy a férfiak, és valljuk be, a nők is sokkal később lesznek érettek, komolyak, mint régebben, persze a kivételek is szép számmal jelen vannak, de sokat változott a világ, ha csak 10 vagy akár 50 év távlatába is tekintünk.

narancs-4.jpg
A színészi játékról: elsősorban az Alexet alakító Malcolm McDowell igen kiemelkedő, ezt már csak a rendezői munka múlja felül. Kubrick állandóan variált a színekkel, az élénk vörös és kék színek igen csak intenzív változása feszültséget kelt, a gyors képi montázsok is ezt a célt szolgálják. A kameraállások széles skálája, ez egész képi világ nem hagyja nyugodni az embert,a folyamatos feszültség, a zseniális rendezői megoldások állandó érdeklődést biztosítanak. Ehhez kapcsolódik a zene is, Beethoventől kezdve rengeteg komoly zene felcsendül, valamint az egyik legfontosabb dal a Singin' in the rain. A film görbe tükröt mutat a mai társadalom és a kultúra felé.

Ez a produkció számomra örök emlék, és bárkinek aki megnézi, mert maradandó élmény, és azoknak ajánlom ezt a filmet, akik elég érettek hozzá! Korhatáros, de mindemelett én inkább azt mondom, ide nem is a 18-as karika a legszükségszerúbb, hanem lelkileg kell az a korhatár. Sokan nem azok, erre csak meg kell érni, és fel kell tudni dolgozni. Egyszerre beteg és szenzációs, ebben rejlik a szépsége. Igazi élmény! Maximális 10 pontot érdemel.

Címkék: 1971 10/10 amerikai film angol film ajánlók

A bejegyzés trackback címe:

https://talesfromtheblog.blog.hu/api/trackback/id/tr75096486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pocakcsipet 2013.08.20. 00:40:06

Vitatkoznek :) A film legelejen, mikor a Karova tejbar kerul bemutatasra, elmondja, hogy szintetikus drogokat kevernek a tejbe, amitol eroszakos cselekedeteket hajtanak vegre. Valamint nem az iro hazaban kapjak el, hanem utana, mikor a macskamanisas holgyhoz tor be. Elnezest, de itt abbahagytam a kritika olvasasat, kisse hinyosnak tunik es azt hiszem nem figyeltel kelloen a filmre. Perverz vagyok? Valoban... egyik kedvenc filmem :)
Ettol fuggetlenul udv itt utolag is, ha jol tudom, egyetlen holgykent :)

SZANDRA 2013.08.20. 09:51:11

Persze, az igaz, de nem lehet minden apróságot elmesélni, csak a lényeget, ami ebben a világban elég abszurdnak hat :)A történet elmesélésében spoilerek miatt nem is a részletezés a fontos, hanem a lényeg kiszedése, és a tett az számított, a pontosan helyileg hol kapták el, egy mellékrészlet, a fő tette, és ahova később "visszatalál" kapcsolódnak, ezért lett az a pár sor leírva a történetről, a többi jellemábrázolás, és Kubrick munkássága. Mivel bő két éve láttam utoljára(és legelőször) a filmet, csodálkoznék is, ha mindenre pontosan emlékeznék :D De köszönöm a pontosítást, emlékszem rájuk, időrendben valóban kicsit homályos már, csak az újranézéshez kell egy olyan hangulat számomra. Jó film, de a hatás volt a lényeg amit ad.
Köszi, így van :)

süti beállítások módosítása