Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Fűrész (2004) - Saw

Lenne itt egy kis játék

2013.01.04. 18:51 SZANDRA

saw-poszter.jpgAdva van 18 forgatási nap, alacsony költségvetés, pályakezdő rendező és forgatókönyvíró, indokolatlanul elhanyagolt színészi gárda, az eredmény pedig minden idők egyik legjobb horrorfilmje, amiszeren legelőször a Sundance fesztiválon bizonyított.

A történet szerint két férfi, Adam Stanheight és Dr. Lawrence Gordon kel fel egy elhagyatott fürdőszobában, a lábuk le van láncolva, a szoba közepén egy holttest, és egymásra vannak utalva.

Adam kiszállva a fürdőkádból kétségbeesésében megtalál egy kazettát a zsebében, ahogy Gordon is, és mit ad Isten, a hulla kezében pont ott egy lejátszó, és azt cselesen elkobozva meghallgatják a hangüzeneteket. A fogva tartójuk, Jigsaw (vagy Kirakós, kinek hogy tetszik) közli velük, hogy ha Larry nem öli meg Adam-et hatig, akkor a neje és a lánya meg fog halni. Érzelmi zsarolás a köbön.

Ezt a helyzetet azért teremtette meg Jigsaw, a sorozatgyilkos, mert a két személy bűnös... egy nagy részt általánosan elfogadott értékrendet szegnek meg, és ezt Jigsaw, a nagy erkölcsi bíró saját kénye-kedvére súlyozza, hogy kinek mennyire nagy a bűne és úgy véli, hogy ha túlélik a csapdát, akkor megjavulhatnak, erről a filozófiáról majd még később értekezek.

Dr. Gordon visszaemlékezéseiből tudjuk meg, hogy Tapp nyomozó és társai már elkezdtek kutakodni a sorozatgyilkos után. Több rejtélyes csapdát is állított már, hogy megtanítsa az áldozatait élni, hogy ne rossz úton járjanak az eltévelyedettek és ha tanulnak a történtekből, akkor az életük megváltozik, megtanulják értékelni az életet.

Folytatás a tovább mögött.
Azonban akad egy túlélő: Amanda, aki elmeséli, hogyan is szabadult ki a fordított medvecsapdából. Ehhez azonban fel kellett vágni egy férfi gyomrát és kivenni a kulcsot, hogy leszerelhesse a fejéről a szerkezetet.

Ezután visszatérünk az eredeti helyszínre, ahol főhőseink egyre több nyomra bukkannak, így találnak fűrészeket, egy képet a fogvatartott családtagokról, mobiltelefon, cigit, és egyéb eszközöket, amik a menekülésüket szolgálhatják.

Itt érdekes jelenteket láthatunk szerintem, mert együttműködnek, de mégsem: Adam nem rest titkolózni, bár a szándék jó, talán mégse kellene ennyire elzárkózni minden információmegosztástól, és ott van Larry, aki persze sokkal leleményesebb, és kitalálva a trükköket megpróbálnak menekülni, illetve kitalálni, ki is Jigsaw. Egymás gyanúsítgatása mellett, már az összes szereplőre rányomják a címkét, és beindul a cselekmény, amikor is ki futnak az időből és elkezdődnek az üldözések, lövöldözések, Larry annyira kétségbeesik, hogy megtörténik az a várva várt fél perc, amikor is kiderül hogy pontosan mit kerestek ott azok a fűrészek, és mire is kell használni őket. Véleményem szerint pedig ezután kapjuk meg az egyik legizgalmasabb 10 percet a horrorfilm befejezések repertoárjából.

saw-1.jpg

Nehéz helyzet ez az egész, mert nagyon mély filozófia van a film mögött, természetes hogy léteznek erkölcsi normák, morál, és ha valaki ennek meg nem felel meg, a társadalom elvárása szerint, akkor általában ugye kirekeszthetik. Jelen esetben pedig minden egyes áldozatnak megvannak a hibái, amiért az önkényes Jigsaw úgy dönt, hogy változtatniuk kell, hogy értékeljék az életet.

Természetes hogy a saját magunk által felállított léc alatti szemléletet nem kell elfogadnunk, ha az számunkra már zavaró, ám rákényszeríteni erőszakkal valakit, hogy betartsa a saját szabályainkat? Szerintem ezt sem szabad, bár azt elismerem, hogy egy bizonyos oldalról nézve Jigsaw gyógyító, csak rossz eszközökkel. Larryt például, azért bünteti, mert megcsalja a nejét, és szerintem ez teljesen jogos, de nem mindegy hogy ennek mi az ára, a csonkítás megmentené az életét, és ettől megjavulna a házasság? Ezt már nagyon kétlem, rossz a megvalósítási mód, maga az általános gondolkodás, hogy valahogy ösztönözzük az embereket, hogy ha rossz úton jár, gondolkodjon, és javítson, ez teljesen elfogadható, (bár a rossz döntések értékelése is lehet akár szubjektív) azonban hogy ehhez erőszakos csapdákat állítson valaki, és emberek darabolják fel magukat, hogy ezt megtanulják, itt már valami nem stimmel, ez már a pszichopata vonal.

Ugye a két főszereplő, Adam és Gordon, látszólag két külön világ, az egyik fényképész, a másik családos orvos, és mégis összeköti őket valaki, nem csak Jigsaw. Adam, ahogy a kazettán is hallani lehetett, mások életét fürkészi, titkokat les el.. Nem volt közvetlen, és szerintem nagy részben ez volt az ő igazi veszte, mikor már az élet a tét, akkor kellene minden lapot kiteríteni, de marad inkább passzív. Mindezen tulajdonságai mellett számomra még mindig ő volt a szimpatikusabb.

Gordon külsőre jóképű férj, szerető apa, remek orvos. Azonban ott van a kis titka, a szerető. Ez váltotta ki részben az ellenszenvet, és innentől kezd el a pszichohorror leginkább áttérni a lelkiterror részére, szorítunk az olyan áldozatoknak, akik nem is lennének szimpatikusak, ha nem lennének csapdában, és mindemellett igenis lehet nekik szorítani, valamint naivan hinni, hogy majd ha esetleg túlélik, és javítanának az életünk, vagy akár Jigsaw tanítása célba ér - ahogy Amanda esetén is, de ezt majd a folytatásban, mert kisiklanának a dolgok.

saw-2.jpg

Az emberek nem változnak, akkor se ha trauma éri őket, igen, biztos értékelni fogja az életét egy csapda után az áldozat, de nem biztos hogy ettől teljesen megváltoztatja az életét, és a hangsúly a teljesen szón van. Egy ilyen sokk nagy változást okozhat, akár örökre is, de ez nagyon személyiségfüggő, leginkább az emberek természetén múlik hogy egy változás egyáltalán bekövetkezhet-e. Akár minden visszatérhet a megszokott kerékvágásba, csak annyival lesz több, hogy tudja, túlélte. Ez erőt ad neki bármilyen problémával szemben, de nem hiszem hogy ez a változás (már ha egy áldozat valami csoda miatt túléli...) tartós lenne, az emberek sokszor lusták gyökerestől megváltoztatni az életvitelüket, a szokás rabjai.

Színészi játékban csupa olyan színész, akik már egy-egy filmben megmutatták mire képesek, mégse lettek nagy ajánlatokkal elhalmozva, Danny Glover most is rendőr, Cary Elwes, mint Larry, egy átlagember.. Néha túljátsszák a szerepet, de ezt a filmet se a színészek viszik a hátukon, hanem a forgatókönyv és a rendezés.

Leigh Whannell (Insidous, Dying Breed) Adam megformálása mellett a forgatókönyvíró, és egyszerűen zseniális. Minden egyes szereplőt megismerünk, a viselkedésüket, a gondolkodás módjukat is, egyik pillanatban megutáljuk, a másikban megkedveljük, mert állandó fordulatok vannak benne, és csak kapkodjuk a fejünket, hogy ő a gyilkos, ja nem, akkor ő, nem, ő se, akkor passz.... és az összes szereplőt megismerjük, ha csak félig-meddig is, de kialakul róluk egy kép, ami a horrorok világában nagyon ritka, sok drámai rész is akad, és ez nagyon jót tesz a filmnek.

James Wan első rendezése remek operatőri munkával, és jó vágásokkal párosult. Igazából művészileg minden benne van, ami kell, ezt így kell tanítani, flashbackekkel van teletűzdelve, amelyek alapján jobban megismerjük a főhősök élethelyzetét, érzéseit, sok információt kapunk róluk, a gyilkossági sorozatról, jóformán előzmények segítségével tudjuk megérteni a fő cselekmény menetét. A valós időben alig-alig vannak jelenetek, sokkal több a múltbéli események szerepe.

A vágás is korszerű, nem az ijesztgetés a főelem szerencsére, hanem a lelki terror, és hogy gondolkodtassa el a nézőket. A hangulata nyomasztó, a színek sötét dominanciája erre jobban rásegít, a szerkezete jól kivitelezett, valamint a zene is! Charlie Clouser komponálása egyszerűen fantasztikus, órákig tudnám folyton egymás után hallgatni a végén lévő zenét, annyira nyomasztó, és a képsorokkal párosítva, mikor az ember álla leesik, hogy ez mégis hogy lehetséges, remek aláfestő zene, a kép és zene összhangja tökéletes, a történetvezetés szintén kivételes, tele van csavarokkal, a vége meg kultfilmmé teszi. Nem beszélve a báburól (ami Dario Argento stílusából való koppintás), a játék hangulatát támasztja alá. Mindenféleképpen meg kell nézni, ez a produkció így jó, ahogy van, a megválaszolatlan kérdéseivel, a leesett állakért pedig nem vállalok felelősséget, ez ezzel jár. 10/10

 

Címkék: 2004 10/10 amerikai film ausztrál film ajánlók

A bejegyzés trackback címe:

https://talesfromtheblog.blog.hu/api/trackback/id/tr484996031

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herschmi · http://www.talesfromtheblog.blog.hu 2013.01.04. 19:09:23

Szerintem nem rejt semmilyen mögöttes tartalmat vagy mondanivalót ez a film. egyszerűen kitaláltak egy jó háttérsztorit ezzel az életet becsülni kell dologgal.

judisz 2013.01.04. 20:28:04

Épp most fejeztem be a filmet,már vagy 10edszerre nézem,de ezt sosem lehet megunni.

stargatelost · https://twitter.com/stargatelost 2013.01.04. 21:44:11

A Fűrész a világ legjobb filmsorozata, és pont. :D Olyan szinten összetett a sztori, és annyira brutális csavarok vannak benne, hogy minden epizódnál többször is leesik az áll, de tényleg olyan szinten, hogy nehéz megtalálni. És a zene, de tényleg az a zene, OMG, az egyik legjobb filmzene, és csak tovább fokozza a WTF momentumot.
10/10 az egész úgy, ahogy van :D (Persze azt elismerem, hogy vannak gyengébb részei, de az egész képet nézve hibátlan.)

gorre126 2013.02.10. 18:04:57

Én végig Jigsaw-nak szurkoltam, még a halála utáni részekben is... lol.

Mellesleg elsőre én is el voltam tőle ájulva, másodjára már inkább égett a pofám, hogy hogyan magasztalhattam ennyire. Mondjuk az ember változik, például nekem manapság a színészi játék rengeteget számít, régen tettem rá.

süti beállítások módosítása