Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Azonosság (2003) - Identity

Tíz kicsi áldozat

2012.12.07. 18:23 SZANDRA

azonossag-poszter.jpgAgatha Christie novellái igen nagy hatással vannak Hollywoodra, számtalan film dolgozta már fel néhány könyvét, még ha csak egy bizonyos történeti szálat is ragadtak ki a művekből. Ez a film túlmegy a könyvből való ismérveken, előrukkol a maga megoldásaival, és nem pusztán adaptációról kell beszélnünk, hanem csavarokkal teli horrorról, enyhe drámai elemekkel. Annyiban veszi át a történet vezérfonalát, hogy 10 ember kerül életveszélybe, mint a Tíz kicsi néger-ben. Mellesleg ha valakit emlékeztet a film Hitchcock stílusára, ne csodálkozzon, tisztelgés a régebbi idők nagy művészei előtt ez a produkció, keverve a rendező saját meglátásaival.

Akkor tehát a szinopszis: 10 idegen száll meg egy elhagyatott hotelben, hogy bemeneküljenek az eső elől, és itt kezdődik meg a kalandok igazi sora. Az autópályán lévő tömeges balesetek miatt mindenki valamiért annál a hotelnál robban le, rejtélyes módon nincs semmi más lakható épület a közelben és pont emiatt csak egy éjszakát szeretnének ott tölteni, de ez csak vágyálom marad legtöbbjük számára. Nincs is több ok jobban belemenni a kezdeti történésekbe, a cselekmény is nagyon pörgős, azonnal elkezdődnek az öldöklések.

A folytatást a tovább mögött találjátok.

Ami kivételessé teszi ezt a filmet, az az hogy meg vannak számozva az áldozatok. A kulcson lévő szobaszámok jelzik, hogy megkezdődnek a gyilkosságok, és hogy teljes legyen a kép: visszafelé számolják az áldozatokat, amit igen intelligens megoldásnak tartok. Ez a visszaszámlálás is persze később derül ki, mikor már rájönnek hogy nem is az a kulcs van az áldozatoknál, amelyik az ő szobájukhoz tartozik.

identity-2.jpgKét rendőr vezeti ezt a kis csoportot, megpróbálják összetartani ezt a néhány embert, hogy minél több maradjon életben, és akkor itt említeném meg a csoporthierarchiát. Természetes, hogy ki más szedhetné össze a lelkileg összeomlott emberekből álló kis csapatot, mint a rend őre, aki higgadtságával és tapasztalatával más szerepre nem is lenne alkalmas, ezt pedig John Cusack remekül valósította meg, mint Ed megformálója.

Mint minden ilyen filmben, ahol hatalmi játékok is vannak, van konkurencia, egy vezető pozícióba vágyó zsaru, Rhodes, Ray Liotta alakításában, akik persze hogy összedolgoznak, egy ideig...mint ahogy a politikában, vagy bármilyen csoportban, ahol egoista férfiak akarnak uralkodni, kiütköznek az ellentmondások, és a cél egymás semlegesítése, és gyanúsítgatása.

Ekkor jön a nő - hajrá nőtársaim, így tovább, még több ilyen karakterre lenne szükség. Ő a legfontosabb szereplő, bár pont ebben a tipikus férfi viaskodásban nem tűnik fel, de igenis van egy nagyon fontos női karakter, Paris, aki nem a gyengébb női típust testesíti meg, hanem csak annyira marad háttérben amennyire kell, nem kell minden agresszivitásban részt venni, és ettől még lehet higgadtan, megfontoltan viselkedni, és pont ezzel jobbak a túlélési lehetőségei, mint akár a rendőröknek vagy bárkinek az ottaniak közül, vagy ez már túl gyanús?

identity-3.jpg
Én Cusacknek szurkoltam, bár itt kihagytam, hogy ami az ő oldalára billenti a mérleget, az az, hogy a cselekményben időközben kiderülnek bizonyos részletek mindenkiről, főleg kisebb-nagyobb hazugságok, és ez élteti a filmben lévő fordulatok nagy részét. Részben tényleg ezek az információk szolgáltatják a lendületet, és a ezek a kis semmiségek, amik alapvetően semmilyen filmben nem kapnának nagy szerepet, itt kulcsfontosságú ténnyé válnak, ilyen az egyező születésnap.

Több ilyen apróságot nem is szeretnék bemutatni, viszont azzal, hogy kiderülnek az ottaniak közös vonásai, átviszik a cselekményt egy mellékszálra. Bizony, van egy igen fontos történet ebben az egész "aprítsuk fel az odatévedteket" sztoriban, ami párhuzamosan halad kb. a film közepéig, ahol a kettő összeér, 2 in 1. Ez egy remek ötlet volt, a forgatókönyvíró megérdemel egy nagy tapsot! Először én se tudtam mit keres ott ténylegesen az a pszichiátriai kerekasztal és ki az a Malcolm, hogy került oda. Bár ezt kissé szemfényvesztésnek is vehetjük, ahogy befolyásolta a nézőket ezzel az orvosi gyülekezettel, de ki lehet következtetni az egész történetet, nincs annyira túlbonyolítva, mint ahogy tűnik.

Szép lassan kibontakozik előttünk hogy mi is pontosan ez az agyszülemény, és hogy ki éli túl ezeket a borzalmakat. A vége szerintem a horrofilmek sorából az egyik legjobb csattanót tartalmazó mű, engem ledöbbentett, egyszerűen eszembe se jutott volna, bár a narancsföldeken már gyanakodni kezdtem, hogy itt már valami nem stimmel, és erre a befejezésre szükség is volt, egyedivé teszi.

identity-1.jpg
Ha Alfred Hitchcock és Agatha Christie neve nem lenne elég meggyőző a megtekintéshez, akkor azt is hozzátenném, hogy a történet mellett a színészek játéka is zseniális. Itt van John Cusack (1408, A holló), ez az ember lebilincselő, első ránézésre nem kimondottan ilyen típusú filmek állnak hozzá közel, inkább a romantikus vonal, de nem skatulyázom be, őt nem is lehet, annyira remek színész, hogy mindenhol megállja a helyét, bár ezt meg lehet cáfolni, szubjektív vélemény, én Poe-ként is imádtam, ahogy itt Ed szerepében is jó alakítást nyújtott.

A film hemzseg híres színészekben: Ray Liotta (Hannibal), Amanda Peet, Alfred Molina, John C. McGinley, Rebecca DeMornay és még sorolhatnám a gárdát. Kiemelném a forgatókönyvíró Michael Cooney-t is, nem sok film forgatókönyvét tudja magáénak, de elég ha ehhez hasonló történetvezetést alkot, akkor jobban is megindulhat a szekere.

James Mangold rendező szintén jó munkát végzett, megfelelő mennyiségben van adagolva a feszültség, a véres jelenetek, a drámaibb jelenetek, minden stimmel. Effektekben már nem annyira gazdag, leszámítva a gyilkosságok megvalósítását, de szerencsére nem a látványvilágon van a hangsúly, egy film már ott megbukott ha a látvány a legjobb része, jelen esetben csak siker van.

A dicsérő szavak után jöhet a pontozás: 9/10, nagyon jó film, a párhuzamos cselekmények bár eleinte zavaróak, jól működnek, és az egész zárása kitűnő.

Címkék: 2003 amerikai film 9/10 ajánlók

A bejegyzés trackback címe:

https://talesfromtheblog.blog.hu/api/trackback/id/tr964951092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dzsézön 2012.12.10. 11:26:57

Imádtam ezt a filmet akkoriban. Kiemelkedett a kínálatból az biztos.

Syracuse 2015.01.21. 01:56:49

Valóban ötletes a befejezés, bár nem mondanám, hogy nagyon meglepett, ugyanis egy pszichothriller vége két esetben lehet happy end:
- A film valójában nem is pszichothriller.
- Lesz folytatása.

Egyébként nagyszerű film, nagyszerű színészekkel.