Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Stephen King: A ragyogás (1980) – The shining

Minden idők egyik legjobb horrorja?

2012.10.12. 19:23 Herschmi

ragyogas.poszter.jpgA ragyogás King egyik korai műve és az egyik legjobb is. Lebilincselő történet, melyet 20 évesen egy szombat délelőtt elkezdtem olvasni és olyan hatással volt rám, hogy le se tettem estig, míg a végére nem értem. Teljesen magával ragadott a könyv és csak fájó ürességet éreztem, mikor letettem. Ezek után számítottam rá, hogy a modern irodalom eme ékkövét semmilyen filmes adaptációval nemhogy felülmúlni, de megközelíteni sem sikerülhet senkinek. Tudtam, hogy bármilyen mozivászonra vagy tévé képernyőre készült film biztosan csalódást fog okozni ez után a mestermű után, de ekkorára pofára esésre nem számítottam.

Jack Torrence gyógyuló alkoholista és író. Tanári állását felhagyja, hogy az írásnak szentelje minden idejét.  Ehhez ideális munka a Szépkilátás hotel gondnoki állása, melyet októbertől májusig vállal el. Ilyenkor a szálloda lakatlan, családjával zavartalanul töltheti a napjait, a kemény tél miatt elzárva a külvilágtól. Bár figyelmeztetik, hogy történt már évtizedekkel ezelőtt tragédia, az egyik kemény tél alatt a szálló akkori gondnoka feldarabolta a családját, majd öngyilkos lett, de Jack-et nem ijesztik el az ilyen históriák. Beköltözésük után fiát, Danny-t szörnyű látomások gyötrik, de apja viselkedése is kezd megváltozni, egyre agresszívebb lesz a családjával és egyre jobban elhatalmasodik rajta a skizofrénia, melytől már felesége és gyermeke sincs biztonságban.

Folytatás a tovább mögött.

Stanley Kubrick alkotását többféleképp is lehet értelmezni. Szinte minden horror toplistán a legjobb tíz film közé beválogatják, erre remek példa a pontszámok alapján az imdb-n elért negyedik helye a műfaj képviselői közt. Hogy minden idők egyik legjobbja lenne? Ha önálló műként tekintek rá, akkor el kell ismerni, kiemelkedő munkát tett le az asztalra Kubrick. A film nagy részében nem történik semmi érdemleges, mégis folyamatosan érezhető a feszültség, egy pillanatra sem hagyja pihenni a nézők idegeit, ami elég nagy szó, tekintve a produkció 145 perces hosszát.  Ebben nagy szerepe van a zenének, amit Krzysztof Penderecki-nek köszönhetünk. Zseniális, ebben a tekintetben talán minden idők legjobbja (mellesleg Bartók Béla szerzemény is felcsendül, aki halála után is kapott a Saturn Award-on díjat ezért a filmért). Szereplők közül Danny-t alakító kissrác remekül formázza meg a karaktert, sajnos a többiekről ez nem mondható el.

Itt szeretnék kitérni a legnagyobb problémámra a filmmel kapcsolatban. King őrjöngött a bemutató után és teljesen meg tudom érteni. Elég csúnyán elferdítették az egész történet lényegét. Igaz, már öt hosszú éve, hogy olvastam, de emlékeim szerint Jack Torrence alapjában véve jó ember, gondos apa és szerető férj, akiből egy alkalommal az ital hatására kijött az állat és egy baleset folytán fia karját törte. A könyv egy jelentéktelennek tűnő, ám fontos momentuma volt, hogy egy diákját is megverte, amikor rajtakapta, hogy az megrongálta a kocsiját. King szerette volna megmutatni, hogy a pillanat hevében bárkiből előtörhet az állat, gondolkodás nélkül cselekszik és csak a dühe hajtja, és ilyenkor képes a számára legfontosabb embereket is bántani, ezért legalább egy mondat erejéig megemlíthették volna ezt. Főleg, ha tudjuk, mi ihlette a Ragyogást. King egyszer arra ment haza, hogy a fia összefirkálta a legépelt jegyzeteit és arra gondolt, most meg tudná ölni a gyereket.  A bennünk szunnyadó düh a történet kulcsa, nem pedig holmi kísértetkastély. A regényben nyomon követhetjük, hogy változik meg fokozatosan az apa személyisége, ahogy egyre jobban kicsúszik a lába alól a talaj, és ahogy az őrület egyre jobban hatalmába keríti elméjét. A szálló tehet róla, mert minden négyzetcentiméterét átjárja az ősidőktől fogva az emberiséget kísértő gonosz? Én nem hiszem, szerintem csak a gyújtószikrát adja meg Jack Torrence-nek, akit eleve kísért a múltja az agresszív viselkedése és alkoholizmusa miatt (felesége első adandó alkalommal megvádolja, hogy fojtogatta a fiát), melyhez párosul az alkotói válság miatt érzett kudarc és a civilizációtól való elszigeteltség. Önmagukban ezek a tényezők kevesek lennének, de összességükben képesek elindítani egy visszafordíthatatlan folyamatot, amely csakis családi tragédiával végződhet.

A két és fél órás műsoridő alatt igazán szakíthattak volna időt arra, hogy bemutassák Jack személyiségtorzulásának folyamatát és annak fontosabb állomásait, eseményeit. A könyvben Jack véleménye lassan, de biztosan megváltozik apja anyjával szemben mutatott indokolatlan agresszív viselkedéséről, ezzel is remekül érzékeltetve pszichés változását. Sajnos a készítőket ezek a dolgok egyáltalán nem érdekelték, a film elejétől kezdve egy agresszióra hajlamos állatot látunk, akiben szikrája sincs az apai és hitvesi szeretetnek.

Jack Nicholson bármennyire jó színész, erre a szerepre alkalmatlan. Bármelyik slasher őrjöngő pszichopatáját tökéletesen eljátszaná, de ebben a történetben nem csak erre van szükség. A filmben tisztességes családfőből kellett volna fokozatosan átváltoznia dühöngő őrültté, de ő már az állásinterjún is úgy vigyorog, mint egy pedofil kéjgyilkos, egy szobanövényt sem bíznék rá, nemhogy egy egész szállodát, ráadásul igénytelenül is néz ki. A női főszereplő is katasztrófa! Shelley Duvall a fiáért bármire képes nősténytigris helyett egy gyenge, szinte tehetetlen asszonyt alakít. Mellesleg úgy néz ki, mint egy húsz éves koravén, drogos, HIV-fertőzött prostituált, aki 13 évesen már túl volt egy abortuszon.  1981-ben nem véletlenül jelölték Mrs. Torrence szerepéért Arany Málnára. Megjegyzem, Kubrickot is A ragyogás rendezésért.

Két kisebb pozitívumot és negatívumot szeretnék még megemlíteni. A jó pont azért a jelenetért jár, amikor Andy eltorzult hangon azt skandálja, hogy REDRUM és felírja az ajtóra. Itt tényleg kirázott a hideg, zseniális volt! Rossz pont, hogy egyes helyeken szerintem nehezen érthető azok számára, akiknek nem volt szerencséje az írott változathoz.

Komoly dilemmát jelentett, hogy önálló alkotásként vagy feldolgozásként értékeljem a filmet. Előbbiként tényleg jogos a helye a horror toplisták élén (ha nem is a top10-ben, de a top20-ban mindenképp), adaptációként viszont felháborító az egész, szó szerint kiherélték a regényt! Sajnos nem tudok elfogulatlan lenni, ha az egyik kedvenc könyvemet viszik vászonra úgy, hogy a történések hiába hasonlóak/azonosak, ha a film alappilléreiben, mondanivalójában tér el az írástól. A cselekmény többé-kevésbé követi a regényt, de a lényegét mégsem adja vissza nekünk. Bár a technikai kivitelezésbe nem tudok belekötni és 8-9 pontot megérdemelne, de egyszerűen nem tudom túltenni magam azon, hogy a szórakoztató irodalom egyik legjobb művét, az egyik kedvenc könyvem teljesen leegyszerűsítették egy szimpla horror történetté. Igaz, hogy magas színvonalon tették ezt, de ez a történet sokkal, de sokkal több ennél, és aki ilyen filmet csinál belőle, az egyáltalán nem értette meg, King mit akart A ragyogással kifejezni, így csak 4 pontot kap tőlem.

Címkék: 1980 amerikai film 4/10 angol film ajánlók stephen king hét

A bejegyzés trackback címe:

https://talesfromtheblog.blog.hu/api/trackback/id/tr184822156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thasaidon · http://zothique.blog.hu 2012.11.17. 14:30:51

"Jack Torrence gyógyuló alkoholista és író. Tanári állását felhagyja, hogy az írásnak szentelje minden idejét." Erre fel sem figyeltem. A regényben, úgy emlékszem, kivágják az iskolából, ahol tanított, mert (ahogy, látom, te is említetted) kicsit helyretette a nebulót, aki kivágta a kocsija gumijait. :-) Aztán egy ex-alkoholista ivócimborája hajtja fel neki a gondnoki állást az Overlookban.

"A két és fél órás műsoridő alatt igazán szakíthattak volna időt arra, hogy bemutassák Jack személyiségtorzulásának folyamatát és annak fontosabb állomásait, eseményeit." Ez talán az első vélemény a filmről, amely pontosan tükrözi az én álláspontomat. Én sem tudok a regénytől elszakadni, és ott temérdek oldalt szentel a szerző Torrence belső vívódásának, a jó és a rossz oldala közötti küzdelemnek. A Kubrick-féle filmből ez teljesen kimarad, igaz, nem is tudom, egy ilyen lassú belső folyamatot hogyan lehetne egy izgalmasnak szánt filmbe beépíteni.

Az meg jó kérdés, mennyiben a hotel tehet Jack megőrüléséről. Kifejezetten az zavarja meg, vagy csak katalizál olyan folyamatokat, amelyek már ott szunnyadtak Jackben egy ideje, vagy Jack egyszerűen csak kívetíti a lelke folyamatait? Nekem a könyvből a középső változat tűnt reálisnak.

A lányeg a lényeg, én abszolút a könyv pártján állok. Mondjuk filmes szempontból nem sokat tudok hozzátenni a film értékeléséhez, mert a filmesztétikához finoman szólva nem értek, de az tény, hogy a regényt nem sokban adja vissza a Kubrick-féle feldolgozás.

Herschmi · http://www.talesfromtheblog.blog.hu 2012.11.17. 15:37:35

@Thasaidon: Hát nagyon egyetértünk. Szerintem ez a film maximum annak tetszik, aki nem olvasta az eredeti művet. Nem véletlen, hogy a temérdek pocsék King-film közül messze ezért haragszik a Mester a legjobban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.01.08. 01:25:02

Én nem olvastam és tetszik is :D bár inkább Nicholson miatt bírom a filmet.

ghalleck 2014.10.12. 19:37:25

Csatlakoznék a cikk írójához: King nem véletlenül gyűlöli a Kubrick-féle adaptációt. Jack Torrance-t ugyanis már az első jelenetében elmebeteg pszichopatának ábrázolják, és a hiba nem Nicholson szerepfelfogásában, hanem Kubrick koncepciójában keresendő. A belső vívódást pontosan a regény erre kitalált "jeleneteivel" lehetne ábrázolni, sőt, talán azt is érdemes lenne felvetni, hogy ha Danny szemével látjuk a dolgokat, teljesen képben vagyunk a Szálloda természetét illetően, ám Jack Torrance-nek a hotel már nem mutat meg mindent, illetve, teljesen más képzeteket vetít elé. A nagy baj az A ragyogással, hogy két órás terjedelemben se lehetne minden igényt kielégítően filmre vinni: az ilyen hosszú, bonyolultabb szövésű történet leginkább egy 3-4 részes tévésorozatként érvényesülhetne, akárcsak King másik remeke, a Christine.

Herschmi · http://www.talesfromtheblog.blog.hu 2014.10.12. 21:21:48

@ghalleck: Sajnos a 3 részes minisorozatra azóta se volt időm, de ahpgy tudom az már hűen követi a regényt.

Syracuse 2014.10.15. 09:21:56

"Jack Nicholson bármennyire jó színész, erre a szerepre alkalmatlan."
Szerintem olyan szerepet játszott el, amilyet megírtak rá, azt tökéletesen. King Jack-je hiába más személyiség, ha a forgatókönyvben már egy alapvetően pszichopata hajlamokkal megáldott ember szerepel.